Innføring i ketogent kosthold

Hangler helsa? Har du prøvd å gå ned i vekt uten hell? Er du insulinresistent? Allergier? Vonde ledd? 
Humørsvingninger? Angst og uro?
Da kan ketogent kosthold være løsningen for deg! 

Om vi skal ramse opp alt ketogent kosthold hjelper mot så hadde hele siden her vært full. Dette er ikke en trend, ketogent kosthold er kommet for å bli. 

Å spise ketogent kosthold betyr at kroppen skifter over til å benytte fett som energikilde istedet for sukker/karbohydrater. Kroppen trenger energi, og mange foretrekker sukker og karbohydrater til de fleste måltider. Følelsen av sukker får mange til å føle seg vel. Problemet er helseproblemene som oppstår ved et usunt kosthold. For å snu dette så må man avvennes fra sukker, og lære seg å spise på en ny og sunnere måte. Mange opplever at det blir enkelt ved å være i ketose.  
 
Hva er ketose?
Ketose er en tilstand der en har forhøyede verdier av ketonlegemer i blodet (ofte kalt ketoner). Ketoner blir i stor grad dannet fra fettsyrer men kan i tillegg bli dannet fra aminosyrer der leucine og lysine er de viktigste (1). Ketonene blir produsert i leveren og et friskt voksent menneske kan produsere 185 gram daglig. Etter en natts faste bidrar ketoner med 2-6 % av kroppens energiforbruk, mens etter 3 dagers faste kan hele 30-40 % av energiforbruket bli dekket av ketoner (1).

Vi produserer ketoner hele tiden, men så lenge vi har god tilgang på spesielt karbohydrater vil ikke nivåene øke noe særlig. Etter en natts faste ligger ketonnivåene hos friske mellom 0.02-0.27 mmol/L (2) og vanlige referanseverdier er 0.05-0.29 mmol/L (3). Etter lang tids faste (uker) vil derimot nivåene stige opp mot 8 mmol/L og stabilisere seg der (1). Flere faktorer påvirker hvor høyt man kommer i ketonnivåer, blant annet maten vi spiser, aktivitetsnivå, helsestatus, medikasjon, stress og trening.

De fleste har fått med seg at sukker er rota til alt vondt. Sukker gir høyt blodsukker, diabetes 2, betennelse i kroppen og overvekt. Når vi sier sukker, så er det mange som ikke forstår at mange av våre matvarer er tilsatt store mengder sukker, som feks ketchup, syltetøy, yoghurt og juice. Ting som du tror er naturlig oppfører seg helt likt sukker, og risikoen for diabetes 2 øker. Mange skjønner ikke at karbohydrater også betyr sukker, som mel, ris, poteter, og brød. Skal man klare å stoppe inflammasjonen i kroppen, så må man få stabilisert blodsukkeret, samt slutte å spise matvarer kroppen protesterer mot. 

Psykolog og kostholdsekspert Frank Vikan og Ernæringsveileder Lisbeth Solheim gir deg innføring i ketogent kosthold søndag 10 november på Gamle Oslo Hospital (Ekebergsveien 1). 

Kurset starter kl 14 og vi satser på å være ferdig rundt 1630. Kurset koster 1290,- og da får du tilgang til en lukket Facebookgruppe i 4 uker hvor vi svarer på spørsmål hver kveld på ukedager, samt gir en 4 ukes meny. Da vil du lett komme deg gjennom den første perioden, og allerede da kjenne alle helsefordelene ved å spise ketomat. 

Mange tror det er vanskelig og ensforming. Når man kommer i ketose så forsvinner både sultfølelsen og søtsuget, og du vil føle deg mer tilfreds både fysisk og psykisk. Husk, dette er helt uten å telle kalorier eller veie mat. 
 
Foredrag m/Frank: 
– Forebygging av sykdom, autofagi (selvdrap av dårlige celler i kroppen) antiaging og vektnedgang. 
– Keto på 1-2-3
– Biohacking m/ Lisbeth
Hva er biohacking? En sunnere livsstil med enkle grep. 
 
Påmeldingsfrist: Snarest. 

Info: 
Oslo Hospital, adresse Ekebergveien 1, ligger oppunder Ekebergskrenten i Gamlebyen i Oslo og var landets eldste psykiatriske sykehus inntil det ble nedlagt våren 2018.  
 
Betaling:
Faktura sendes ved bestilling til post@solheimreiser.no, eller du kan vippse 1290,- til Lisbeth Solheim, 932 37 520.
 
 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *