Reisearrangørers krise, kort fortalt!

Sinte forbrukere roper etter pengene sine og skjønner ikke krisa reisebyråene sitter i. Største årsaken til at flere reiseoperatører sliter med å betale tilbake kundene sine er fordi også vi venter på pengene våre. Jeg ønsker at folk ser hele bildet, så har forklart dette enkelt.

I januar solgte jeg turer til Bulgaria for 1,5 million kroner under den ufravikelige Pakkereiseloven. For å ha lov å selge pakkereiser er du forpliktet å stille garanti i Reisegarantifondet. For meg er den på noen hundre tusen, satt i henhold til omsetning. Denne garantien er hos meg og mange andre for å beskytte kundene våre om vi skulle gå konkurs og mange av oss har tatt pant i boligen.

Mange forbrukere tror at vi får hjelp. At reisegarantifondet betaler noe for oss. Der er det vi som betaler, bare så det er sagt. Staten har skutt inn et par hundre millioner i fondet som blir gitt til forbrukerne ved konkurs. Så dette blir litt som dette: «Kreftmedisin kan dere ikke få, men vi kan betale for gravstøtten din».

Før jeg kan selge turer til utlandet må jeg sikre meg flybilletter og hotellavtaler. Her betaler man store depositum, og av og til hele summen til hotellene. Av de 1,5 million i solgte turer, har jeg betalt videre over 400 000,- Merk at jeg har et lite firma, og andre reisearrangører har mye mer utestående hos flyselskaper og hoteller enn lille meg.
Likevel så svir dette innmari på pungen når du ikke har 400 000,- til overs for å dekke summen til kundene innen 14 lovpålagte dager. Nå er det ramaskrik for at de må vente 3 mnd. Jeg forstår forbrukerne og så klart ønsker de pengene slik at de kan kjøpe seg en ny ferie i Norge, men reisebyråene sitter i en ekstremt vanskelig situasjon hvor ingen støtteordninger annet enn lån er tilbudt. Vi sliter med å få tilbake pengene våre da flyselskaper sier at kassa er tom. Selv om de har 7 dager å betale tilbake så gir de bare fan. Vi har 14 dager, men må skaffe mange hundre tusen på veldig kort tid. Med dårlig likviditet og uten inntekt så er det ingen enkel jobb. Bankene sier nei.

Det er også noen som tror at reiseforsikringen dekker noe for pakketurer, og det stemmer ikke. Det er reisearrangøren alene som tar hele ansvaret for tilbakebetaling i det øyeblikket en flight er kansellert. Hadde forsikringen dekket depositum hadde vi kanskje overlevd.

Staten går inn og gir milliarder i lån og støtte til flyselskaper men uten krav til tilbakebetaling. Hvis staten hadde tvunget dem til det, hadde vi kanskje overlevd.

Det lånet som staten nå tilbyr reisearrangører burde omgjøres til at alle firma som har utestående penger hos flyselskaper bør få disse tilbake i form av kontantstøtte.

Hittil i 2020 har jeg vært uten lønn og omsetning i 5 mnd nå. Det er ting som tyder på at dette vil vare ut året.
Jeg har fått et personlig lån til å betale tilbake kundene mine, men fremtiden er usikker.
Jeg bygde opp mitt eget firma fordi jeg har en alvorlig wiplash etter en brann hvor jeg hoppet 8,5 m fra en blokk som gjør at jeg sliter i satte arbeidsrammer, og trenger mye frihet i jobbsituasjon. Jeg har spart staten for millioner med kroner i uføretrygd. Må innrømme at det ikke ser så lyst ut hverken for helsa eller jobb fremover.

Denne risikoen som vi bærer for pakkereiser vil nok gjøre at mange kvier seg for å komme i en lignende situasjon igjen. Reiselivet blør, og mange vil gå konkurs.

Hittil har jeg ikke fått noen støtte. Avslag på kontantstøtte.

Så staten tvinger oss til å stenge ned over natta. Gir oss ingen hjelp overhodet.
Å i tillegg skal vi være patrioter å holde innenlandsturer og bygge opp landet igjen med skatter og avgifter? Eneste vi risikerer i dag er å jobbe oss ihjel for ingen penger. Prisene i landet er svindyre fra før. Mva kommer på toppen av prisen ut til kunden. Kundene kan ikke være i samme taxi.

Dere kan redde oss eller få oss på Nav de neste to årene… :/

Håper dette er oppklarende! Takk for du leste, og takk for du forstår.

Del gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *