Norge må strammes opp! #smitteregler

Vil dele litt om hvordan de gjør det i andre land. Jeg har leilighet i Bulgaria og har unngått å reise i sommer pga corona. I juni når jeg skulle dra var det jo nesten ingenting, men pga at Bulgaria ønsket penger fra EU, løy de på tallene slik at de ble rødt land. Det skremte meg fra å reiste. Det som jeg var mest redd for var reisen. For å være i Sozopol alene er ikke noe skummelt i egen leilighet. Kjenner ikke mange folk der uansett, så hadde kanskje møtt 3 mennesker der. I tillegg sjekket jeg listene over fly som hadde hatt smitte ombord og det er ganske mange, men uten at det spredde seg videre. Ventilasjonen på fly er såpass bra at folk kan ha covid der uten at andre blir smittet. Så da anså jeg det som ganske trygt å fly. Men uten tvil, det kritiske punktet for meg er absolutt selve reisen. Resten av tiden er jeg jo alene uansett.

Så 13 september dro jeg til Tyskland for å få behandling for kyssesyka og ME. Epstein barr virus som jeg har slitt med siden svineinfluensaen. Reiste business for å få ledig sete i midten men da jeg kom på flyet så jeg at det var bortkastet. 160 av 185 seter var ledig og vi var 4 mennesker fra midtgangen og frem. Altså nesten tom flyplass, og nesten tomt fly. Som eier av et reisebyrå så gjør det vondt i sjela. Det er så trist å se hvordan ting er, men samtidig så fins det ikke noe bedre tidspunkt å reise på. Om du som meg likevel bare er hjemme, så gjør vel ikke 10 dager i karantene noe? I allefall, jeg var 3,5 uke i Tyskland, og fikk intravenøst behandling 6 ganger pr uke. Å få styrket immunforsvaret var veldig viktig pga helsa mi. Så kan man kanskje tenke at det er risikospill å reise noen steder. Ja, det kan det absolutt være. Men jeg kan bli smittet av å gi tanteungen min en klem, eller spise på Egon med en kompis. På toget, hos legen, hos kiropraktor og andre steder jeg oppholder meg.

Da jeg skjønte at jeg trengte lenger tid i Tyskland så var det ingen vits å reise hjem 14 dager i karantene når jeg kunne dra 14 dager til Kypros. Fra et grønt land til et grønt. Regner med at mange skjønner hvorfor jeg gjorde det. Kan jeg få bedre restitusjon enn sol og varme? Så jeg booket billett, med ledig mellomsete.

Flyet var stappfullt. En fyr bak meg hostet faktisk litt og i disse dager så går det jo grøssninger bare av en nys. Selv om det er 35 grader her nå tørr jeg ikke ha på aircondition fordi jeg er så redd for å bli forkjøla. Hehe.

Jeg vet ikke om det var fordi det var hosting på flyet at personalet sa fra, men i allefall ble vi tatt ut på stikkprøve. Hele flyet ble testet for covid selv om vi var fritatt siden vi kom fra Tyskland, katogori A. En fyr slo seg skikkelig vrang og nektet. Jeg tenkte at det var nok han som hostet. LOL!

I allefall. Dette måtte alle. Jeg var livredd for at Eptein barr skulle slå ut som virus, så fortalte dama at jeg hadde det. Jeg har også hørt at det var så fælt å ta den testen, men det gikk kjempefint. Bare klødde skikkelig og man vil nyse. Men gikk superfort. Dagen etter fikk alle melding om resultatet. Så har du gitt fan i at du har symptomer og reist likevel, så havner du i karantenehotell istedet for på feriemålet du har booket, og du får ikke gå ut. Da kan du takke deg selv. Så jeg ville ha vært helt sikker på at jeg var frisk før jeg dro av sted. Ta test eller tempen. Derfor vil jeg også anbefale å ha leilighet, da slipper man bli innestengt på et hotell og har flere faciliteter.

Det gikk veldig radig og teste hele flyet. Jeg trodde det ville ta to timer. Vi ble busset hit og dit, og var likevel ferdig innen en time. Koffertene stod klar og ventet. Taxidama også med stor minibuss. Der var jeg også alene. Det er påbudt med munnbind i de fleste europeiske land. Også utendørs går folk med munnbind. Spesielt ansatte på hotellet. Stakkars dem i 35 grader. Så når du sjekker inn her, tar de tempen på et apparat som står på trappa. Du får ikke komme inn på hotellet om du har feber. Det står sprit overalt. På rommet står også liten sprit og en pakke med munnbind. I heisen er det kun lov å være to personer, selv om den er til åtte. Og det er påbudt med munnbind der for gjester. Ellers slipper vi gjester å bruke munnbind.

De desinfiserer alle madrassene på solsengene hver morgen. I frokosten må du først sprite fingrene og ta på deg plasthansker. Derfor er det ingen som tar på bestikk med hendene. Hvorfor gjør de ikke dette i Norge? Det er jo genialt og så lettvint. Det er så mange ting vi kunne vært bedre på, som ville gjort at folk kan leve som normalt, men med smitteregler. Da kunne vi vært mer sosiale. På restauranter noterer de navnene på alle, slik at de raskt kan avsløre smittesporing. Dette kunne Norge også gjort fra dag 1. Nå tar sporingen dagesvis.

I tillegg er det omtrent tomme hoteller. Noe som er digg for meg som liker ha det rolig. Men det er trist å se. Det betyr at det er ganske trygt å være her. Dette vil nok bli fremtiden. At det må gjøres på denne måten. Hvis vi ikke kan slå viruset, må vi lære oss å leve med det. Men det er viktig å leve, ellers blir vi mentalt syke, og jeg merker mange har tippet over allerede og bør oppsøke noen å snakke med. Frykt kan gjøre folk veldig ustabile.
Hvis jeg skulle være så uheldig å få corona her så regner jeg med at jeg får den legehjelpen jeg har behov for. Hadde jeg blitt syk i Norge hadde uansett ikke familien min fått sitte ved sykesenga.

Jo mer vi bekymrer oss og er redde, jo svakere immunforsvar får vi. De sier, det du har fokus på skal du få mer av

Jeg er så klart redd for å bli smittet siden jeg er i risikosona. Men jeg kan ikke ta vaksina, så jeg må gjennom dette. Jeg får bare håpe kroppen min håndterer det fint, som hos 99,8% andre. I mellomtiden vil jeg unngå å klikke mentalt, og leve livet mitt. Jeg har ikke 2-3 år å kaste bort ved å sitte i leiligheten på Jessheim. Jeg skal til Bulgaria så fort det lar seg gjøre til våren, covid eller ikke.

Så nå vet dere litt hvor bra jobb det gjøres rundt om i Europa. Jeg må si jeg er sinnsykt imponert og jeg har troa på at dette lar seg løse snart. Det kommer tester som kan teste folk på 10 min. Da kan alle som skal reise testes på flekken og bli nektet adgang på flyet. Ting blir lettere folkens. Jeg lover. Jeg hadde forventet litt reisehets, men har bare fått masse koselige meldinger fra dere  Det viser hvor flotte folk jeg har rundt meg som unner meg dette. Det har vært et tøft år. Må innrømme det. Så for å komme gjennom vinteren så trenger jeg påfyll, av positive ting og helsa mi trenger varme. Mange er litt misunnelig. Så klart må man få være det. Det er jo helt surralistisk å få lov å reise nå, man føler jo at man gjør noe ulovlig. Gleder meg sykt å reise på tur med dere igjen og savner dere  Det skal bli litt av en åpning
Ta vare på dere selv, hold humøret opp og troa på at ting ordner seg. OG PS! Jeg hadde aldri vært så positiv som nå om jeg hadde lest aviser de siste dagene